23948sdkhjf

Steen & Strøm: Kunderne holder stadig tilbage

Danskernes tilbageholdenhed i deres forbrug har bidt sig fast. I hvert fald må Steen & Strøm konstatere et fald i salget i centrenes butikker.
I årets første kvartal faldt salget således med tre procent i forhold til samme tidspunkt sidste år.

Udviklingen fremgår af det seneste Centerbarometer, som hvert kvartal ser tilbage på udviklingen i de 16 centre, der administreres af Steen & Strøm – Danmarks største centeroperatør.

Bag det overordnede fald på tre procent gemmer sig en tilbagegang i salget af dagligvarer med fire procent, mens udvalgsvarerne tilsammen droppede med tre procent. Den største gruppe af udvalgsvarer består af tøj, sko og tilbehør, og her er salget gået i alt fire procent ned.

- Selv om forskydningen i påskesalget i forhold til sidste år spiller ind, kommer vi ikke uden om endnu engang at måtte konstatere, at danskerne fortsat er meget tilbageholdende på deres shoppingture. Og denne tilbageholdenhed i forbrugernes indkøb undrer desto mere i lyset af de efterhånden ret stabile, positive makroøkonomiske nøgletal og forbrugertillidsindikatorer, siger Claus Tüchsen, Marketing og Commercial Director i Steen & Strøm Danmark.

Forklaringen på nedgangen skal heller ikke findes i kundetallene. For de er stort set uændrede og har ligget meget stabilt i en efterhånden temmelig lang periode.

- Det er et klart signal om, at danskerne ikke har mistet lysten til at shoppe i centrene. Og det er vi selvfølgelig rigtig glade for, da dette giver grundlag for et øget salg, når den generelle købelyst igen begynder at stige. Men vi håber og forventer også, at de igen snart begynder at tro på fremtiden og får lyst til at åbne pungen lidt mere, siger Claus Tüchsen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093